• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اعضای مشورتی هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
جامعه شناسی کاربردی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 30 (1398)
دوره دوره 29 (1397)
دوره دوره 28 (1396)
دوره دوره 27 (1395)
دوره دوره 26 (1394)
دوره دوره 25 (1393)
دوره دوره 24 (1392)
دوره دوره 23 (1391)
دوره دوره 22 (1390)
دوره دوره 21 (1389)
شماره شماره 4
شماره شماره 3
شماره شماره 2
شماره شماره 1
دوره دوره 20 (1388)
مشبکی, اصغر, خلیلی شجاعی, وهاب. (1389). بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و مسئولیت اجتماعی سازمان ها (CSR) ( وزارت نیرو به عنوان مورد). جامعه شناسی کاربردی, 21(4), 37-56.
اصغر مشبکی; وهاب خلیلی شجاعی. "بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و مسئولیت اجتماعی سازمان ها (CSR) ( وزارت نیرو به عنوان مورد)". جامعه شناسی کاربردی, 21, 4, 1389, 37-56.
مشبکی, اصغر, خلیلی شجاعی, وهاب. (1389). 'بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و مسئولیت اجتماعی سازمان ها (CSR) ( وزارت نیرو به عنوان مورد)', جامعه شناسی کاربردی, 21(4), pp. 37-56.
مشبکی, اصغر, خلیلی شجاعی, وهاب. بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و مسئولیت اجتماعی سازمان ها (CSR) ( وزارت نیرو به عنوان مورد). جامعه شناسی کاربردی, 1389; 21(4): 37-56.

بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و مسئولیت اجتماعی سازمان ها (CSR) ( وزارت نیرو به عنوان مورد)

مقاله 3، دوره 21، شماره 4، زمستان 1389، صفحه 37-56  XML اصل مقاله (206 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
اصغر مشبکی1؛ وهاب خلیلی شجاعی 2
1دانشیار گروه مدیریت دانشگاه تربیت مدرس
2دانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه تربیت مدرس
چکیده
این پژوهش به بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها می پردازد که وزارت نیرو به عنوان مورد تحقیقاتی انتخاب شده است. در این مقاله مبــاحث به دو بخش تقسیم شده اند. نخست مباحث مربوط به فرهنگ سازمانی و مدیریت فرهنگ سازمانی عنوان می شود و سپس تاثیر مولفه های فرهنگ سازمانی بر پیاده سازی مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها بررسی می شود. در این پژوهش، ابتدا مباحث مربوط به ادبیات تحقیق با استناد به مقالات و مدل های معتبر بررسی شده است، که فهرست اولیه مربوط به  معیارهای فرهنگ سازمانی از مدل بارون و گرینبرگ و  معیارها مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها از مدل دنیسون استفاده گردید است و  اصلاحات لازم در این فهرست، از طریق انجام مصاحبه گروه کانون با کارشناسان و صاحبنظران شکل گرفت. همچنین برمبنای این معیارها، پرسشنامه ای طراحی شد که  با استفاده از روش های آزمون تحلیل واریانس فریدمن و آزمون دوجمله ای، فرضیه های تحقیق مورد بررسی قرار گرفته است.
از یافته های این مقاله می توان به این نتیجه رسید که بین مولفه های فرهنگ سازمان و مسئولیت پذیری اجتماعی سازمان همبستگی مثبت و بالایی وجود دارد  (P<%5)و اینکه مدل ذهنی کارکنان،  اصلی ترین مولفه موثر بر مسئولیت پذیری اجتماعی سازمان می باشد.
کلیدواژه‌ها
فرهنگ سازمان؛ مسئولیت اجتماعی سازمان ها (CSR)؛ مدیریت فرهنگ سازمانی؛ پاسخگویی
موضوعات
مسائل اجتماعی ایران
عنوان مقاله [English]
Investigating the Relationship between Organization Culture and Corporate Social Responsibility (CSR) (Case Study: Energy Ministry)
نویسندگان [English]
Asghar Moshabaki1؛ V. Kh.Shojaei2
1Associated Professor, Department of Management of Tarbiat Modares University
2Ph.D. Candidate of Tarbiat Modares University
چکیده [English]
This research deals with the investigating the relationship between organization culture and corporate social responsibility (CSR). (Case Study: Energy Ministry). In this paper, the above-mentioned research split in two parts. First, issues regarding organization culture and organization culture management, then effects of organization culture’s stabilization on corporate social responsibility. The questionnaires list regarding organization culture derivated from Baron and Greenberg’s model   and the questionnaires list regarding corporate social responsibility derivated from Denison’s model and necessary correct nesses exerted by interview with professors and some   experts. The main effective criteria are achieved by exploratory studies and focus group interviews with experts. A questionnaire designed and distributed among a random sample of customers. Some related hypothesizes are tested and the results have been discussed. The finding of this study shows that organization culture has an important effect on organization climate and corporate social responsibility and there is a positive correlation between organization culture and corporate social responsibility (P<%5), in the meantime, mental model of employees is the most effective factor in corporate social responsibility.
کلیدواژه‌ها [English]
Organization Culture, Corporate Social Responsibility (CSR), Organizational Culture management, Responsibility
مراجع

1-   آذر ، عادل و مومنی ، منصور ، "آمار و کاربرد آن در مدیریت" ، سمت ،جلد دوم ،چاپ هفتم، 1384

2-   ایران زاده، سلیمان"جهانی شدن و تحولات استراتژیک در مدیریت و سازمان". چاپ دوم،  تهران، مرکز آموزش مدیریت دولتی، 1384

3-   جعفری، محمدتقی  "فرهنگ پیشرو "، چاپ سوم،  انتشارات علمی فرهنگی، 1381

4-   حسینی، سید یعقوب " آمار ناپارامتریک روش تحقیق و نرم افزار آماری SPSS " ، چاپ دوم، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، 1386

5-   روحی عزیزی، مریم ، مهدوی، مژگان ، "مدیریت و تغییر فرهنگ سازمانی"، مجله تعاون، آبان و آذر ، شماره 146و 147 ،  1382

6-   شریف زاده، کاظم ، "مدیریت و فرهنگ سازمانی"، چاپ سوم، نشر قومس، 1385

7-   طوسی، محمدعلی، فرهنگ سازمانی، چاپ سوم، تهران، مرکز آموزش مدیریت دولتی، 1381

8-   وندال ،فرنچ و سسیل،اچ.بل. "مدیریت تحول در سازمان"، ترجمه سید مهدی الوانی و حسن دانایی فرد،چاپ سوم ، تهران،انتشارات ‏صفار، 1383

9-   ممی زاده، جعفر " مدیریت فرهنگ سازمانی"، فصلنامه مدیریت دولتی، شماره25، 1373

10-    هارولد کونتز، سیریل اودانل و هاینز ویهرخ  "اصول مدیریت" ، ترجمه علی اکبر فرهنگی، سید امین علوی و اکبر مهدویان ، مرکز آموزش مدیریت دولتی، چاپ چهارم،  1385

11-  Denison, Daniel (2000). "Organizational Culture and Corporate Social Responsibility: Can it be a key lever for Driving Organizational Chang?" International Institute for Management Development, Denison@imd. Chapter2.

12-  Fleming, M. (2002) "What is safety culture? Rail way safety ever green House, Available at: www.google.com rwf.

13-  Frankental, Peter. (2005) "Corporate Social Responsibility - Apr Invention?” Corporate Communications: An International Journal V.6 Number. _PP 18-23.

14-  Gray, Daniel H. (2007) "Standards of Corporate Responsibility are Changing" Financial Analysts Journal, Vol. XXV II No. 5, Sept. Oct

15-  Greenberg, J & Baron, R.A (2000) "Behavior in Organizations", Prentice-Hall, Inc., 7th Ed.

16-  Holowzki, Antonia “The relationship between knowledge management and organization culture”, Applied information management program, December, 2002.

17-  Institute for Supply Management (ISM), (November _ 2007); "Principles of Social Responsibility"; Sage Publication

18-  Koene, A. (2002) "Leadership effects on organizational climate and financial performance" – Local leadership effects in china organizations, The Leadership Quarterly Vol.13 Issue 3:193_215.

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 525
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 10,012
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.