محمد عموزاده، دانشیار گروه زبانشناسی دانشگاه اصفهان * جواد شیروانی، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان چکیده در این تحقیق سعی بر آن بوده است که الگوی زبانشناسی اجتماعی برنستاین به صورت میدانی بررسی گردد. نظریهی اجتماعی شدن ارتباط، نوعی قطبیت سازی روند ارتباطی را بر اساس مفاهیمی چون گونهی محدود در مقابل گونهی گسترده و همچنین نظام ارتباطی موقعیت - محور در مقابل نظام ارتباطی شخص- محور ارائه میدهد. چارچوب نظری مذکور، هر یک از قطبهای ارتباطی فوق را با ساختار اقشار اجتماعی مرتبط میداند. برای سنجیدن این الگو، از دانشآموزان حدود 13 ساله، شامل 40 پسر و 40 دختر طبقات اجتماعی کارگر و متوسط خواسته شد تا متونی دربارهی «توصیف مدرسهی خود» و «زندگی خود در ده سال آینده» بنویسند و همچنین، تعدادی جملههای ناقص را تکمیل کنند. سپس، دادههای گردآوری شده از متون نوشتاری آنها به دو روش کیفی و کمّی توصیف و تحلیل گردید. نتایج به دست آمده، نظریهی برنستاین مبنی بر اینکه افراد طبقهی کارگر و طبقهی متوسط به ترتیب از گونههای محدود و گسترده استفاده میکنند را تأیید کرد. تحلیل کیفی دادهها نشان داده است که دختران هر طبقهی اجتماعی در قیاس با پسران همطبقهی خود از کنش زبانی پیچیدهتری استفاده میکنند. همچنین، تحلیل کمّی که به عنوان مؤیدی بر نتایج تحلیل کیفی استفاده شده است، نشان دهندهی همبستگی مثبت بین طبقهی اجتماعی افراد و پیچیدگی کنش زبانی آنها بوده است.
Social Class and Persian Writing Performance: The Case of Guidance Students in Shiraz
نویسندگان [English]
Mohammad Amouzadeh؛ Javad Shirvani
چکیده [English]
      Abstract  This study aims to testify empirically Bernsteinâs (1962a&b) theory of communication. By treating social classes as important independent variables in the socialization of communication, Bernstein argues that their linguistic performance is either an instance of ârestricted codeâ or âelaborated codeâ illustrating a relationship to working class and middle class respectively. To test this model, 13-year-old students including 40 boys and 40 girls of worker and middle class were asked to write paragraphs about âtheir schoolâ and âtheir life in ten future yearsâ as well as doing some sentence completion tests. The data gathered from their written performance, was then analyzed both qualitatively and quantitatively. Results confirmed Bernsteinâs claim, that is, the working class people and middle class people use restricted code and elaborated code respectively. Further analysis showed girlsâ more complicated linguistic behavior than that of boysâ in each social class. Also, quantitative analysis, as a support for the qualitative analysis, showed a positive correlation between oneâs social class and elaborated linguistic performance.  Â
کلیدواژهها [English]
Keywords: Written Performance, Socialization, Restricted Code, Elaborated Code, Social class