• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اعضای مشورتی هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
جامعه شناسی کاربردی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 30 (1398)
دوره دوره 29 (1397)
دوره دوره 28 (1396)
دوره دوره 27 (1395)
دوره دوره 26 (1394)
دوره دوره 25 (1393)
دوره دوره 24 (1392)
دوره دوره 23 (1391)
شماره شماره 4
شماره شماره 3
شماره شماره 1
شماره شماره 2
دوره دوره 22 (1390)
دوره دوره 21 (1389)
دوره دوره 20 (1388)
عموزاده, محمد, شیروانی, جواد. (1391). قشربندی ‌اجتماعی و نوشتار فارسی مطالعه‌ی موردی: نوشتار دانش آموزان مدارس راهنمایی شیراز. جامعه شناسی کاربردی, 23(1), 105-124.
محمد عموزاده; جواد شیروانی. "قشربندی ‌اجتماعی و نوشتار فارسی مطالعه‌ی موردی: نوشتار دانش آموزان مدارس راهنمایی شیراز". جامعه شناسی کاربردی, 23, 1, 1391, 105-124.
عموزاده, محمد, شیروانی, جواد. (1391). 'قشربندی ‌اجتماعی و نوشتار فارسی مطالعه‌ی موردی: نوشتار دانش آموزان مدارس راهنمایی شیراز', جامعه شناسی کاربردی, 23(1), pp. 105-124.
عموزاده, محمد, شیروانی, جواد. قشربندی ‌اجتماعی و نوشتار فارسی مطالعه‌ی موردی: نوشتار دانش آموزان مدارس راهنمایی شیراز. جامعه شناسی کاربردی, 1391; 23(1): 105-124.

قشربندی ‌اجتماعی و نوشتار فارسی مطالعه‌ی موردی: نوشتار دانش آموزان مدارس راهنمایی شیراز

مقاله 6، دوره 23، شماره 1، بهار 1391، صفحه 105-124  XML اصل مقاله (218 K)
نویسندگان
محمد عموزاده* ؛ جواد شیروانی
چکیده
      محمد عموزاده، دانشیار گروه زبان‌شناسی دانشگاه اصفهان *   جواد شیروانی، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان   چکیده   در این تحقیق سعی بر آن بوده ‌است که الگوی زبان­شناسی اجتماعی برنستاین به ­صورت میدانی بررسی گردد. نظریه‌ی اجتماعی‌ شدن ارتباط، نوعی قطبیت سازی روند ارتباطی را بر اساس مفاهیمی چون گونه‌ی محدود در مقابل گونه‌ی گسترده و همچنین نظام ارتباطی موقعیت - محور در مقابل نظام ارتباطی شخص- محور ارائه می‌دهد. چارچوب نظری مذکور، هر یک از قطب‌های ارتباطی فوق را با ساختار اقشار اجتماعی مرتبط می‌داند. برای سنجیدن این الگو، از دانش­آموزان حدود 13 ساله، شامل 40 پسر و 40 دختر طبقات اجتماعی کارگر و متوسط خواسته ­شد تا متونی درباره‌ی «توصیف مدرسه‌ی خود» و «زندگی خود در ده سال آینده» بنویسند و همچنین، تعدادی جمله‌های ناقص را تکمیل ­کنند. سپس، داده­های گردآوری ­شده از متون نوشتاری آنها به دو روش کیفی و کمّی توصیف و تحلیل گردید. نتایج به­ دست ­آمده، نظریه‌ی برنستاین مبنی­ بر اینکه افراد طبقه‌ی کارگر و طبقه‌ی متوسط به­ ترتیب از گونه­های محدود و گسترده استفاده می­کنند را تأیید کرد. تحلیل کیفی داده­ها نشان ­داده است که دختران هر طبقه‌ی اجتماعی در قیاس با پسران­ هم‌­طبقه‌ی خود از کنش زبانی پیچیده­تری استفاده ­ ­می­کنند. همچنین، تحلیل کمّی که به­ عنوان مؤیدی بر نتایج تحلیل کیفی استفاده­ شده است، نشان­ دهنده‌ی همبستگی مثبت بین طبقه‌ی اجتماعی افراد و پیچیدگی کنش زبانی آنها بوده است.       
کلیدواژه‌ها
واژه­های کلیدی : کنش نوشتاری؛ اجتماعی ­شدن؛ گونه‌ی محدود؛ گونه‌ی گسترده؛ طبقه‌ی اجتماعی
موضوعات
مسائل اجتماعی ایران
عنوان مقاله [English]
Social Class and Persian Writing Performance: The Case of Guidance Students in Shiraz
نویسندگان [English]
Mohammad Amouzadeh؛ Javad Shirvani
چکیده [English]
        Abstract   This study aims to testify empirically Bernstein’s (1962a&b) theory of communication. By treating social classes as important independent variables in the socialization of communication, Bernstein argues that their linguistic performance is either an instance of “restricted code” or “elaborated code” illustrating a relationship to working class and middle class respectively. To test this model, 13-year-old students including 40 boys and 40 girls of worker and middle class were asked to write paragraphs about “their school” and “their life in ten future years” as well as doing some sentence completion tests. The data gathered from their written performance, was then analyzed both qualitatively and quantitatively. Results confirmed Bernstein’s claim, that is, the working class people and middle class people use restricted code and elaborated code respectively. Further analysis showed girls’ more complicated linguistic behavior than that of boys’ in each social class. Also, quantitative analysis, as a support for the qualitative analysis, showed a positive correlation between one’s social class and elaborated linguistic performance.   
کلیدواژه‌ها [English]
Keywords: Written Performance, Socialization, Restricted Code, Elaborated Code, Social class
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 191
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 105
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.