فرهنگ
محمد حسن تنهایی؛ علی نصراصفهانی؛ سید اکبر نیلی پور طباطبایی؛ احمد رضا اخوان صراف
چکیده
هدف این پژوهش طراحی الگوی پیشایندها و پیامدهای سکوت سازمانی بوده است. روش پژوهش توصیفی - همبستگی و ازنظر هدف کاربردی - توسعهای است. ازلحاظ گردآوری دادهها نیز به روش آمیخته انجام شده است. جامعۀ آماری مربوط به مطالعۀ کیفی، 2013 نفر ازکارمندان شهرداری اصفهان بوده است. جامعۀ آماری مربوط به مطالعۀ کمی (دلفی فازی)، 138 نفر از خبرگان سازمانی ...
بیشتر
هدف این پژوهش طراحی الگوی پیشایندها و پیامدهای سکوت سازمانی بوده است. روش پژوهش توصیفی - همبستگی و ازنظر هدف کاربردی - توسعهای است. ازلحاظ گردآوری دادهها نیز به روش آمیخته انجام شده است. جامعۀ آماری مربوط به مطالعۀ کیفی، 2013 نفر ازکارمندان شهرداری اصفهان بوده است. جامعۀ آماری مربوط به مطالعۀ کمی (دلفی فازی)، 138 نفر از خبرگان سازمانی شامل مدیران منتخب در شهرداری اصفهان و خبرگان دانشگاهی صاحبنظر در حوزۀ رفتار سازمانی و منابع انسانی بوده است. در بخش کیفی با نمونهگیری هدفمند با 16 نفر از کارکنان مصاحبه شد. روش نمونهگیری در اجرای مطالعۀ کمی نیز نمونهگیری قضاوتی بود و تعداد 18 نفر از خبرگان سازمانی و دانشگاهی در این بخش مشارکت داشتند. تجزیهوتحلیل دادهها در دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی انجام شد. در مرحلۀ بعد عوامل شناساییشده ازسوی خبرگان تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشان دادند عواملی مانند حفظ موقعیت فعلی، بیاعتمادی و بدبینی کارکنان به مافوق و ترس کارکنان بهمنزلۀ عوامل فردی، سبک رهبری مدیران بهمنزلۀ عامل مدیریتی، انگیزۀ شغلی کم، سیاستها و ساختار سازمانی و جو سازمانی بهمنزلۀ عوامل سازمانی و همنوایی با جمع بهمنزلۀ عوامل گروهی پیشایندهای سکوت سازمانیاند. کاهش اشتیاق شغلی کارکنان، کاهش شادی کارکنان و استرس بهمنزلۀ پیامدهای فردی و بیتفاوتی سازمانی و کاهش کیفیت تصمیمهای سازمانی بهمنزلۀ پیامدهای سازمانی، از پیامدهای سکوت سازمانیاند.
مسائل اجتماعی ایران
علی نصراصفهانی؛ زینب امیری؛ مجتبی فرخی؛ محسن سیفی
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر معنویت در محیط کار بر سایش اجتماعی با نقش متغیر میانجی جوّ اخلاقی سازمان در سازمان تأمین اجتماعی شهر اصفهان انجام شده است. این پژوهش بهلحاظ اینکه عوامل مؤثر بر سایش اجتماعی را با معنویت در محیط کار و متغیر میانجی جوّ اخلاقی بررسی میکند و سایش را بهعنوان متغیر وابسته در نظر میگیرد، نسبت به پژوهشهای ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر معنویت در محیط کار بر سایش اجتماعی با نقش متغیر میانجی جوّ اخلاقی سازمان در سازمان تأمین اجتماعی شهر اصفهان انجام شده است. این پژوهش بهلحاظ اینکه عوامل مؤثر بر سایش اجتماعی را با معنویت در محیط کار و متغیر میانجی جوّ اخلاقی بررسی میکند و سایش را بهعنوان متغیر وابسته در نظر میگیرد، نسبت به پژوهشهای گذشته، نوآوری دارد. جامعۀ آماری این پژوهش، شامل 270 نفر از کارکنان سازمان تأمین اجتماعی شهر اصفهان بود که با تعیین حجم نمونۀ آماری بهروش تصادفی ساده و بر اساس جدول مورگان، 159 نفر تعیین شد. برای جمعآوری اطلاعات از سه پرسشنامۀ استاندارد معنویت در محیط کار میلیمن و همکاران (2003)، سایش اجتماعی دافی و همکاران (2002) و پرسشنامۀ جوّ اخلاقی سازمان ویکتور و کولن (1993) استفاده شد. برای تعیین روایی پرسشنامه از روش روایی صوری و روایی سازه بهکمک روش معادلات ساختاری و برای تعیین پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات جمعآوریشده با استفاده از نرمافزارهای SPSS21 وAmos21 انجام شد. فرضیههای پژوهش با استفاده از روش معادلات ساختاری بررسی شد. نتایج نشاندهندۀ تأثیر معکوس معنویت در محیط کار بر سایش اجتماعی با ضریب مسیر (45/0-)، تأثیر مستقیم معنویت در محیط کار بر جوّ اخلاقی سازمانی با ضریب مسیر (78/0) و تأثیر معکوس جوّ اخلاقی سازمانی بر سایش اجتماعی با ضریب مسیر (35/0-) بود. همچنین نتایج پژوهش نشان داد جوّ اخلاقی سازمان در تأثیر معنویت در محیط کار بر سایش اجتماعی با ضریب مسیر(27/0-) نقش میانجی را ایفا میکند.
مسائل اجتماعی ایران
علی نصر اصفهانی؛ مجتبی فرخی؛ زینب امیری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر توانمندسازی کارکنان انجام شده است. جامعه آماری پرستاران بیمارستان شریعتی تهران است. اعضای نمونه به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از دو پرسشنامه محقق ساخته بر اساس پرسشنامه استاندارد سرمایه اجتماعی استون (2001) و پرسشنامه استاندارد توانمندسازی کارکنان، اسپرتیزر ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر توانمندسازی کارکنان انجام شده است. جامعه آماری پرستاران بیمارستان شریعتی تهران است. اعضای نمونه به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از دو پرسشنامه محقق ساخته بر اساس پرسشنامه استاندارد سرمایه اجتماعی استون (2001) و پرسشنامه استاندارد توانمندسازی کارکنان، اسپرتیزر (1996) استفاده شد. روایی پرسشنامه به صورت روایی صوری مشخص گردید. برای تعیین پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شد، آلفای محاسبه شده برای پرسشنامه سرمایه اجتماعی و توانمندسازی کارکنان به ترتیب 85/0 و 78/0 محاسبه شد. جهت آزمون فرضیات پژوهش از روش معادلات ساختاری به وسیله نرمافزار Amos18 استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد سرمایه اجتماعی با مقدار ضریب مسیر 76/0 و مقدار (CR) 69/3 بر توانمندسازی کارکنان تأثیرگذار است. نتایج فرضیات فرعی پژوهش نشان داد سرمایه اجتماعی با مقدار ضریب مسیر 69/0 بر احساس شایستگی، با ضریب مسیر 84/0 بر احساس معناداری، با ضریب مسیر 72/0 بر احساس مؤثر بودن و با ضریب مسیر 75/0 بر داشتن حق انتخاب تأثیرگذار است.
مسائل اجتماعی ایران
هادی شیرویه زاد؛ علی نصر اصفهانی؛ محمد مهدی توکلی؛ سعید جعفری
دوره 26، شماره 2 ، اردیبهشت 1394، ، صفحه 181-196
چکیده
مطالعات گوناگون لزوم توجه به مدیریت سرمایه انسانی را مشخص کردهاند و سرمایه انسانی را به عنوان یک مزیت رقابتی برای سازمان در نظر گرفته و بیان میکنند که یکی از راههای کسب مزیت رقابتی برای سازمان از طریق توجه به سرمایه انسانی میباشد. از طرف دیگر سرمایهگذاری در سرمایه انسانی، باعث افزایش تعهد سازمانی ...
بیشتر
مطالعات گوناگون لزوم توجه به مدیریت سرمایه انسانی را مشخص کردهاند و سرمایه انسانی را به عنوان یک مزیت رقابتی برای سازمان در نظر گرفته و بیان میکنند که یکی از راههای کسب مزیت رقابتی برای سازمان از طریق توجه به سرمایه انسانی میباشد. از طرف دیگر سرمایهگذاری در سرمایه انسانی، باعث افزایش تعهد سازمانی میشود و از این طریق سازمان میتواند کارکنان را نسبت به انجام کار خود در جهت اهداف سازمان متعهد کند. بر همین مبنا در این پژوهش سعی شده است به بررسی تأثیر مدیریت سرمایه انسانی بر تعهد سازمانی پرداخته شود. بدین منظور، شرکت مهندسی بینالمللی فولاد تکنیک به عنوان مطالعه موردی انتخاب شد و در ابتدا با استفاده از پرسشنامههای مدیریت سرمایه انسانی باسی و مکمورر و تعهد سازمانی پورتر سطح مدیریت سرمایه انسانی سازمان و تعهد سازمانی ارزیابی گردیده است و در مرحله بعد با استفاده از آزمونهای آمار استنباطی و همبستگی به تجزیه و تحلیل مدیریت سرمایه انسانی و تعهد سازمانی پرداخته شده است و در نهایت، نیز با استفاده از تحلیل مسیر، یک مدل تجربی جهت نشان دادن رابطه متغیرها ارائه شده است. نتایج حاصل نشان داد که محرک دسترسی به دانش از محرکهای پنجگانه مدیریت سرمایه انسانی با میانگین 48/3 در بالاترین سطح در میان محرکهای مدیریت سرمایه انسانی قرار دارد و سطح تعهد سازمانی با میانگین 503/3 در سطح مطلوبی قرار گرفته است. نتایج حاصل از آزمون همبستگی نیز نشان داد که محرک ظرفیت یادگیری دارای بالاترین همبستگی در میان محرکهای سرمایه انسانی با تعهد سازمانی میباشد و همچنین در کل بین مدیریت سرمایه انسانی و تعهد سازمانی نیز ضریب هبستگی برابر 0.508 وجود دارد. در انتها نتایج حاصل از رگرسیون چندمتغیره و تحلیل مسیر نشان داد که دو محرک ظرفیت یادگیری و مشارکت کارکنان به صورت مستقیم بر تعهد سازمانی تأثیر میگذارند.
مسائل اجتماعی ایران
علی نصراصفهانی؛ جواد شعبانی نفت چالی؛ جواد خزایی پول
دوره 24، شماره 2 ، تیر 1392، ، صفحه 165-184
چکیده
هدف این پژوهش بررسی تاثیر عدالت سازمانی بر سرمایه اجتماعی کارکنان است. مرحله اول اجرای پژوهش کتابخانهای و مرحله دوم آن توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری را کلیه کارکنان شبکه بهداشت و درمان شهرستان نوشهر، شامل 360 نفر مرد و زن تشکیل میدهند که از بین این جامعه تعداد 135نفر به عنوان نمونه به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی تاثیر عدالت سازمانی بر سرمایه اجتماعی کارکنان است. مرحله اول اجرای پژوهش کتابخانهای و مرحله دوم آن توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری را کلیه کارکنان شبکه بهداشت و درمان شهرستان نوشهر، شامل 360 نفر مرد و زن تشکیل میدهند که از بین این جامعه تعداد 135نفر به عنوان نمونه به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب گردیدند. دو پرسشنامه عدالت سازمانی و سرمایه اجتماعی مورد آزمون قرار گرفته است که ضریب اعتبار (آلفای کرونباخ) پرسشنامه عدالت 95.4 درصد و ضریب اعتبار پرسشنامه سرمایه اجتماعی 94.7 درصد به دست آمد و از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون برای تحلیل نتایج استفاده شد. یافتههای پژوهش به دو دسته اصلی و جانبی تقسیمبندی شده است که نتایج حاصل از فرضیه اصلی بیانگر تأثیر عدالت سازمانی ادراک شده بر میزان سرمایه اجتماعی افراد است. همین طور سه فرضیه فرعی مربوط به فرضیه اصلی تأثیر مثبت عدالتهای توزیعی و رویهای و مراودهای را بر میزان سرمایه اجتماعی افراد نشان میدهد. اما نتایج حاصل از فرضیههای جانبی پژوهش بیانگر این موضوع هستند که مؤلفههای عدالت سازمانی و همین طور مؤلفههای سرمایه اجتماعی به طور جداگانه بر یکدیگر تأثیر مثبت دارند و موجب تقویت یکدیگر میشوند. در نتیجه اینطور میتوان نتیجه گرفت که با ادراک مثبت افراد از رعایت عدالت سازمانی شامل عدالت توزیعی، رویهای و مراودهای میتوان میزان سرمایه اجتماعی افراد را افزایش داد. به عبارت دیگر هر چه توزیع پیامدهای سازمانی، رویههای این پیامدها و ارتباطات انسانی منصفانهتر گردد، سطوح بالاتری از سرمایه اجتماعی قابل دستیابی میباشد که به تبع آن علاوه بر اینکه اعتمادپذیری، بخشش و روحیه داوطلبی، مشارکت مدنی و سیاسی، برقراری روابط غیر رسمی و تنوع در معاشرتها در افراد افزایش مییابد میتوان به بهرهوری و عملکرد بیشتری دست یافت.
مسائل اجتماعی ایران
علی نصراصفهانی؛ محمد اسماعیل انصاری؛ علی شائمی برزکی؛ حسین آقاحسینی
دوره 22، شماره 1 ، فروردین 1390، ، صفحه 107-134
چکیده
مفهوم سرمایة اجتماعی به عنوان ابزاری برای درک روابط اجتماعی که زیربنای سیستمهای اجتماعی اثربخش است، به کار میرود و مبنای مزیت سازمانی شناخته شده است. سؤال اصلی برای مطالعات سازمانی آن است که چگونه سرمایة اجتماعی در محیط کار فرسایش مییابد؟و چگونه میتوان آن را افزایش داد؟ مطالعات سرمایة اجتماعی سازمانی بر رفتارهای کاری که به ...
بیشتر
مفهوم سرمایة اجتماعی به عنوان ابزاری برای درک روابط اجتماعی که زیربنای سیستمهای اجتماعی اثربخش است، به کار میرود و مبنای مزیت سازمانی شناخته شده است. سؤال اصلی برای مطالعات سازمانی آن است که چگونه سرمایة اجتماعی در محیط کار فرسایش مییابد؟و چگونه میتوان آن را افزایش داد؟ مطالعات سرمایة اجتماعی سازمانی بر رفتارهای کاری که به سرمایه اجتماعی کمککننده هستند، تمرکز یافته است. هدف پژوهش حاضر، تعیین عوامل سرمایة اجتماعی سازمانی در سازمانهای خدماتی دولتی استان اصفهان (با رویکرد آموزههای مدیریت در آثار سعدی) است. مرحلة اول این مطالعه روش کتابخانهای و مرحله بعد توصیفی- پیمایشی است و جامعة آماری در مرحلة دوم شامل 129595 نفر مدیران و کارشناسان سازمانهای خدماتی استان اصفهان است. حجم نمونه پژوهش 1905 نفر محاسبه شد که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با جامعة آماری انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری پرسشنامة 36 سؤالی حاصل از مرحلة اول پژوهش بود که پایایی آن 90/0 بهدست آمد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون t تکمتغیره و مانوا استفاده شد. نتایج نشان داد. میانگینهای حاصل در خصوص عوامل شناختی(نظیرتوجه به اهداف سازمان، وجود فرهنگ سازمانی قوی، انتقال تجارب کاری در بین افراد)، عوامل ساختاری(مانند وجودسیستم مطلوب کاری، تشکیل گروههای کاری، انتخاب مناسب افراد در امور مختلف )و عوامل رابطهای(نظیر وجود همدلی، راز داری، صداقت، فروتنی در سازمان، بالا بودن آستانة تحمل در افراد، ارج نهادن به نیکوکاری )، سرمایة اجتماعی سازمانی در سازمانهای خدماتی دولتی اصفهان از سطح متوسط (3) بزرگتر بود و بنابراین میتوان نتیجه گرفت که عوامل شناختی، ساختاری و رابطهای سرمایة اجتماعی سازمانی در سازمانهای خدماتی دولتی اصفهان وجود دارد. از عوامل زمینهای بررسی شده تحصیلات و سابقة کار ارتباط معنی داری با میانگین حاصل از عوامل سرمایة اجتماعی نشان داد؛ اما سن، جنس، رشتة تحصیلی و سابقة کار ارتباط معنی داری با میانگین حاصل ازعوامل سرمایة اجتماعی نشان نداد.