مسائل اجتماعی ایران
1. سرمایه‌‌داری مجازی، زایش ستم و ژانوس رهایی: مطالعۀ‌‌ انتقادی برساخت ستم‌‌دید‌‌گی کردهای ایران در فیس‌‌بوک

نریمان محمدی؛ مسعود کیانپور؛ احسان آقابابایی

دوره 30، شماره 3 ، پاییز 1398، ، صفحه 23-46

http://dx.doi.org/10.22108/jas.2018.109997.1333

چکیده
  پژوهش حاضر دربارۀ چگونگی برساخت ستم‌‌دیدگی کردهای ایران در فیس‌‌بوک ازنظر انتقادی مطالعه و بررسی کرده است. ایدۀ نظری این مقاله، این است که منطق سرمایه‌‌داری مجازی بر فیس‌‌بوک کردی حاکم است و ایدئولوژی‌‌های مختلف وضعیت‌‌های گوناگون مرتبط با کردها را به نفع خودشان مصادره می‌‌کنند. روش پژوهش، مردم‌‌نگاری انتقادی مجازی است ...  بیشتر

فرهنگ
2. جامعه‌شناسی احساسات مذهبی در زندگی روزمره (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه تهران)

زهره عزیزآبادی؛ مسعود کیانپور

دوره 30، شماره 1 ، بهار 1398، ، صفحه 73-90

http://dx.doi.org/10.22108/jas.2018.75216.0

چکیده
  پویائی زندگی دینی در جامعۀ ایرانی، توجه‌کردن به احساسات مذهبی را ضروری می‌کند. تاکنون در بحث‌های جامعه‌شناسی دین، به بعد احساسی آن توجه کافی نشده است. پژوهش حاضر که با استفاده از رویکرد کیفی و انجام مصاحبۀ عمیق با 12 نفر از دانشجویان عضو تشکل بسیج اسلامی و نهاد رهبری در دانشگاه تهران انجام شده است، با رویکردی جامعه‌شناختی به‌طور ...  بیشتر

رسانه
3. تجربة همسران از فرایند بومی‌سازی تلفن همراه در زندگی مشترک: مطالعة داده‌بنیاد در شهر اصفهان

الهه شعبانی افارانی؛ مسعود کیانپور؛ سهیلا صادقی فسایی

دوره 29، شماره 3 ، پاییز 1397، ، صفحه 41-66

http://dx.doi.org/10.22108/jas.2018.98651.0

چکیده
  تلفن همراه مناقشه‌برانگیز‌ترین تکنولوژی معاصر است که مرزهای خانواده را درهم‌شکسته و تغییرات چشمگیری در مناسبات، ارزش‌ها و هنجارهای خانوادگی ایجاد کرده است. در این پژوهش، بخشی از نتایج این فرایند باتأکیدبر نقش تلفن همراه در روابط بین همسران واکاوی شده است. با به‌کارگیری روش کیفی و رهیافت تئوری زمینه‌ای 24، مصاحبة عمیق در شهر اصفهان ...  بیشتر

رسانه
4. تحلیل جامعه شناختی تأثیر استفاده از فضای مجازی بر فرهنگ شفاهی (موردمطالعه: شهر اصفهان)

ابراهیم انصاری؛ مسعود کیانپور؛ پری عطایی

دوره 29، شماره 1 ، بهار 1397، ، صفحه 18-40

http://dx.doi.org/10.22108/jas.2018.75172.0

چکیده
  کم‌رنگ‌شدن روابط عاطفی درون خانواده اعم از روابط بین همسران، والدین و فرزندان و تحلیل‌رفتن فضای تعاملی بین آنها نشان‌دهندة ازبین‌رفتن بسیاری از پیوندهای سنتی گذشته در انسان‌های عصر جدید است. یکی از دلایل اصلی بروز این مسئله، فناوری‌های ارتباطات است که ‌تغییرات گسترده‌ای را مانند هر دگرگونی ناشی از فناوری سبب شده است. امروزه ...  بیشتر

5. بازنمایی کالایی‏‌شدن احساسات در روابط اجتماعی (مورد مطالعه: فیلم سینمایی آرایش غلیظ)

احسان آقابابایی؛ مسعود کیانپور

دوره 28، شماره 4 ، زمستان 1396، ، صفحه 19-30

http://dx.doi.org/10.22108/jas.2017.21736

چکیده
  در دهه‏های اخیر، تغییرات اجتماعی و رشد بخش خدمات، فضایی ایجاد کرده که طی آن احساسات افراد در روابط اجتماعی به ابژه تبدیل شده است. این روند در حوزة جامعه‌شناسی احساسات، «کالایی‌شدن احساسات» نام دارد و هدف مقالة حاضر، تفسیر بازنمایی کالایی‌شدن احساسات در یک فیلم سینمایی است. برای رسیدن به هدف فوق، فیلم سینمایی آرایش غلیظ به ...  بیشتر

مسائل اجتماعی ایران
6. بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر تعلق‌مندی نسبت به محیط زیست (مورد مطالعه: شهروندان شهر تهران)

عبدالحسین کلانتری؛ مسعود کیانپور؛ وحید مزیدی شرف آبادی؛ مجتبی لشگری

دوره 27، شماره 2 ، تابستان 1395، ، صفحه 1-16

http://dx.doi.org/10.22108/jas.2016.20488

چکیده
  احساس را می‌توان بخشی از فضای مفهومی نگرش‌های زیست محیطی دانست. احساسات زیست محیطی که دلالت‌های تعلق‌گرایانه دارند، بی‌شک تأثیری مهم بر رفتارهای همسو در قبال محیط زیست خواهند داشت. این پژوهش به بررسی جامعه‌شناختی عوامل مؤثر بر احساس تعلق شهروندان تهرانی نسبت به محیط زیست با استفاده از روش پیمایش و با ابزار پرسشنامه پرداخته است. ...  بیشتر

مسائل اجتماعی ایران
7. تحلیل مضمون تفکرات قالبی نسبت به قومیت (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه اصفهان)

مسعود کیانپور؛ لیدا ناصری

دوره 26، شماره 2 ، بهار 1394، ، صفحه 59-76

چکیده
            هدف اصلی این نوشتار بررسی تفکرات قالبی و نگرش گروه‌های مختلف قومی نسبت به یکدیگر است. منظور از گروه قومی، گروهی از انسان‌ها است که اعضای آن دارای ویژگی‌های نیایی و اصل و نسبی یکسان یا مشترک هستند. رویکرد این پژوهش مبتنی بر روش‌شناسی کیفی است و جمع‌آوری اطلاعات از طریق مصاحبه عمیق نیمه ساختارمند و تجزیه و ...  بیشتر

8. تبیین جامعه­شناختی تأثیر تصاویر رسانه­ای بر تصویر بدن و عزّت نفس با تأکید بر نقش خودطرحواره ظاهر (مطالعه موردی: دانشجویان دختر خوابگاه دانشگاه اصفهان)

وحید قاسمی؛ وحید قاسمی؛ مسعود کیانپور؛ فروغ کاظمی

دوره 25، شماره 4 ، پاییز 1393، ، صفحه 91-111

چکیده
              دنیای امروز که با نام­ "عصر ارتباطات" شناخته می­شود؛ دنیایی است که رسانه در تمام ابعاد و وجوه زندگی انسان­ها به شکل ناگزیری رسوخ یافته است. ماهواره که یکی از پیشرفته­ترین رسانه­های بصری تلقی می­شود، در طی چند سال اخیر به صورت فراگیری در دسترس عموم مردم قرارگرفته و ارزش­ها و ذائقه خانواده­های ایرانی را دگرگون کرده است. بدن ...  بیشتر

مسائل اجتماعی ایران
9. وضعیت گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان دانشگاه اصفهان و برخی از عوامل مرتبط با آن

مسعود کیانپور؛ ثریا معمار؛ سحر خجسته

دوره 25، شماره 2 ، بهار 1393، ، صفحه 117-138

چکیده
        سحر خجسته، کارشناس ارشد گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان *   ثریا معمار، استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان   مسعود کیانپور، استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان      امروزه صاحبنظران تفکر انتقادی را به عنوان یک ضرورت در زندگی درنظر می­گیرند. به همین علت، یکی از اهداف آموزش و پرورش، تربیت افرادی ...  بیشتر

رسانه
10. تبیین جامعه‌شناختی تأثیر شبکه­ اجتماعی فیس­بوک بر هویت قومی کاربران ترک در ایران

الهام کیخایی؛ صمد عدلی‌پور؛ مسعود کیانپور

دوره 24، شماره 4 ، زمستان 1392، ، صفحه 67-84

چکیده
        از پدیده اینترنت­ و شبکه­های اجتماعی مجازی به‌عنوان مؤثر­ترین ابزار­های جهانی­شدن یاد می­شود. یکی از مهمترین ویژگی‌های شبکه­های اجتماعی مجازی که در مقولاتی نظیر مسائل قومی نقش در خور توجهی ایفا می‌کنند، نظارت‌پذیری بسیار اندک آنهاست؛ ­به‌‌طوری‌ که در مقایسه با سایر فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطاتی‌، ...  بیشتر

فرهنگ
11. تجارب مدیریت احساسات در نظام مراقبت‌های پزشکی (مطالعه موردی شهر تورنتو)

مسعود کیانپور

دوره 23، شماره 4 ، زمستان 1391، ، صفحه 25-52

چکیده
            این مقاله حاصل یک پژوهش بین شاخه‌ای در حوزه‌های جامعه شناسی احساسات و جامعه شناسی پزشکی است که مفهوم «مدیریت احساسات» را در گروه ناشناخته‌ای از پرسنل پزشکی- روحانی‌های شاغل در بیمارستان [1] با رویکردی کیفی بررسی می‌کند. در نظام مراقبت‌های پزشکی آمریکای شمالی نقش روحانی مقیم به عنوان یکی از اعضای ...  بیشتر

فرهنگ
12. جامعه شناسی احساسات

علی ربانی خوراسگانی؛ مسعود کیانپور

دوره 20، شماره 2 ، تابستان 1388، ، صفحه 35-64

چکیده
  چکیدهجامعه شناسی احساسات در اواخر دهه ۱۹۷۰ و اوایل دهه ۱۹۸۰ میلادی به عنوان یکی از حوزه های جامعه شناسی در آمریکامورد توجه قرار گرفت . در خلال مقطع زمانی مذکور شمار قابل توجهی مقاله و کتاب در این حوزه به چاپ رسید که در آنها بااحساسات به عنوان مقوله ای که قابل بررسی و تحلیل جامعه شناختی است برخورد شد . مقاله حاضر با بررسی چهار نظریه کلاسیکو ...  بیشتر