فرهنگ
1. بررسی عمومیت شیوه های مدیریت اقتصادی خانواده در مشهد و عوامل مؤثر

رها شکفته؛ حسین میرزائی؛ علی اکبر مجدی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 13 مرداد 1400

http://dx.doi.org/10.22108/jas.2021.125158.1989

چکیده
  مدیریت خانواده دغدغه بسیاری از افراد جامعه است. در واقع مدیریت مناسب اقتصاد خانواده مهارتی است که افراد تلاش می کنند بدان دست یابند. این موضوع نیز به مانند سایر پدیده‌های انسانی -اجتماعی به عوامل گوناگونی مرتبط است و در بین خانواده ها به اشکال متفاوتی ظاهر می شود. در مقاله حاضر دو هدف اساسی مورد توجه بوده است؛ نخست شناسایی میزان عمومیت ...  بیشتر

2. بررسی پدیدارشناسانۀ آگاهی زنان متأهل از فرزندآوری

سعیده میرابی؛ حسین میرزائی؛ غلامرضا حسنی درمیان

دوره 31، شماره 3 ، پاییز 1399، ، صفحه 1-20

http://dx.doi.org/10.22108/jas.2019.116833.1683

چکیده
  از پرسش‌های اساسی جمعیت‌شناسان و جامعه‌شناسان این است که چرا میزان باروری در چند سدۀ اخیر کاهش پیدا کرده است. صاحب‌نظران، عواملی مختلفی را دلیل تغییر در رفتار باروری انسان سدۀ 20 و 21 ‌می‌‎دانند. پرسش اساسی این است که آگاهی انسان مدرن نسبت به فرزندآوری چه تغییری کرده است و او چه برداشتی از فرزندآوری دارد. ایران ازجمله کشورهایی است ...  بیشتر

مسائل اجتماعی ایران
3. تحلیل نقش اعتماد بین‌فردی در مبادلات اقتصادی

مسعود زارع مهرجردی؛ حسین میرزائی؛ غلام رضا حسنی در میان

دوره 30، شماره 4 ، زمستان 1398، ، صفحه 77-96

http://dx.doi.org/10.22108/jas.2019.113827.1537

چکیده
  در این پژوهش، اعتماد به‌منزلۀ یکی از مهم‌‎ترین ارکان پیوستگی و گسست قراردادهای تجاری با تکیه بر پرونده‌های دعاوی حقوقی - اقتصادی بررسی شده است. در ظاهر به نظر می‌رسد دو مفهوم اعتماد و مبادلات اقتصادی از یکدیگر مستقل‌اند؛ اما درنهایت، نقش بسزایی در بازتولید یکدیگر در سطوح مختلف دارد. در این پژوهش، ابتدا مفهوم اعتماد در سطوح مختلف ...  بیشتر

4. نظام‌های ارزشی و هویت ملی (مطالعه موردی: دانش‌آموزان پسر متوسطه شهر میاندوآب در سال تحصیلی91-1390)

بابک نظری؛ حسین میرزایی

دوره 25، شماره 4 ، پاییز 1393، ، صفحه 113-123

چکیده
              هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط نظام‌های ارزشی با هویت ملی دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه شهر میاندوآب در سال تحصیلی91-1390 است. روش تحقیق پیمایشی و جامعه آماری کلیه دانش‌آموزان مقطع متوسطه (2423 نفر) شهر میاندوآب و حجم نمونه 300 نفر بوده است. روش نمونه‌گیری سهمیه‌ای بوده و از پرسشنامه استاندارد و همچنین محقق ساخته برای جمع‌آوری ...  بیشتر