احمدی، حسن و جمهری، فرهاد (1380). روانشناسی رشد 2، نوجوانی، جوانی، میانسالی و پیری. تهران: انتشارات پردیس.
سازمان ملی جوانان (1381). گزیده ای از نتایج پژوهش ملی در وضعیت و نگرش و مسائل جوانان ایران. تهران: انتشارات روناس.
سازمان ملی جوانان (1376). نتایج نظر سنجی از داوطلبان شرکت کننده در آزمون سراسری سال 1375 دانشگاه آزاد اسلامی. تهران: انتشارات دبیرخانه شورای عالی جوانان.
سامانی، سیامک و فولاد چنگ، محبوبه (1385). روانشناسی نوجوانی. شیراز: انتشارات ملک سلیمان.
سبحانی نژاد، مهدی (1379). مسئولیت پذیری اجتماعی در برنامه ریزی درسی کنونی- دوره ابتدایی ایران و طرحی برای آینده. پایان نامه دکتری، تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
فتحی آذر، اسکندر (1373). " رشد مسئولیت پذیری اجتماعی در نوجوانان و نقش آن در یادگیری". مجموعه مقالات سمپوزیوم جایگاه تربیت نوجوان و جوان. تهران: وزارت آموزش و پرورش، معاونت پرورشی.
فوکویاما، فرانسیس (1385). پایان نظم سرمایه اجتماعی و حفظ آن. ترجمه غلامعباس توسلی. تهران: نشر حکایت قلم نوین.
مرکز آمار ایران ( 1386). نتایج تفصیلی سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1385، استان فارس، شیراز. تهران: مرکز آمار ایران.
مقدس، علی اصغر (1374). ساختار و تحرک شغلی در استان فارس و کهکیلویه و بویر احمد. پایان نامه دکتری جامعه شناسی. دانشگاه تربیت مدرس، تهران.
Bandura, A (1977). Social Learning Theory.Englewood Cliffs. NJ: Prentice –Hall.
Bandura, A Walters, R (1963). Social Learning and Personality Development. New York: Holt, Rinehart & Winston.
Berman, S.(1993). Social consciousness and the Development of Social Responsibility. Albany, NY: StateUniversity of New York Press.
Berman, S. (1997). Promising Practices in Teaching Social Responsibility.New York : StateUniversity of New York Press.
Castka, P & Balzarova, A, M (2007). "ISO 26000 and Supply Chains – on the Diffusion of the Social Responsibility Standards". International Journal of Production Economics. Vol. 111, pp. 274-286.
Chebat, J (1986). "Social Responsibility, Locus of Control and Social Class. The journal of social psychology. Vol.126, pp. 559-561.
Durlauf, S &. Fafchamps, M(2004). Social Capital. The Centre for The study of African Economies.
Erikson, E. H(1959). Identity and Life Cycle. New york: International University Press.
Ford, M. E(1985)." Social Cognition and Social Competence in Adolesence". Developmental Psychology.Vol. 18, pp. 323-340.
Jackson, L. A & Wade, J. E (2005). "Police Perception of Social Capital and Sense of Responsibility: An Explanation of Proactive Policing" . An International Journal of Police Strategies & Managements. Vol. 28, pp. 49-68.
Kohlberg, L. (1976). Moral Stages and Moralization: The Cognitive – Developmental Approach. In T. Lickona(Ed.), Moral Development and Behavior. New York: Holt, Rinehart and Winston.
Lin, N. (1974). Foundation of Social Research. New York: McGraw- Hill, Inc.
Polk, R. K. Social Responsibility (2006).
Online].<http://ag.arizona.edu/fcs/cyfernet/nowg/ythindexintro.html.
Randolph, S. W. (2008). "The Role of Altruistic Behavior, Empathetic and social Responsibility Motivation in Blood Donation Behavior". Transfusion. Vol 48, pp. 43- 54.
Safran, S.P & Safran, J.S(1985). "Classroom Context and Teachers Perceptions of Problem Behavior". Journal of Education Psychology. Vol.77, PP. 20-28.
Scales, P. C et al. (2000). "The Effecs of Service – Learning on Middle School Students Social Responsibility and Academic Success". Journal of Early Adolescence. Vol. 20, No, 3, PP. 332-358.
Trainer, T. (2005). "Social Responsibility: The Most Important and Neglected, Problem of All?" International Journal Of Social Economics. Vol. 32, No. 8, pp. 682-703.
Turner, H. J. (2003). The Structure of Sociological Theory. California: University of CaliforniaRiverside. Thomson Wadsworth, Seventh Edition.
Wentzel, K. R. (1991). "Social Competence at School: Relationn between Social Responsibility and Academic Achievement". Reviewed Educational Research. Vol. 61, pp. 1-24.