دوره 33 (1401)
دوره 32 (1400)
شماره 4
جامعه شناسی کاربردی، سال سی و دوم، شماره پیاپی 84، شماره چهارم، زمستان1400
شماره 3
جامعه شناسی کاربردی، سال سی و دوم، شماره پیاپی 83، شماره سوم، پاییز 1400
شماره 2
جامعه شناسی کاربردی، سال سی و دوم، شماره پیاپی 82، شماره دوم، تابستان 1400
شماره 1
جامعه شناسی کاربردی، سال سی و دوم، شماره پیاپی 81، شماره اول،بهار 1400
دوره 31 (1399)
دوره 30 (1398)
دوره 29 (1397)
دوره 28 (1396)
دوره 27 (1395)
دوره 26 (1394)
دوره 25 (1393)
دوره 24 (1392)
دوره 23 (1391)
دوره 22 (1390)
دوره 21 (1389)
دوره 20 (1388)
دوره و شماره: دوره 32، شماره 1 - شماره پیاپی 81، فروردین 1400 (جامعه شناسی کاربردی، سال سی و دوم، شماره پیاپی 81، شماره اول،بهار 1400)
تعداد مقالات: 8
سال سی و دوم، شماره اول، شماره پیاپی 81، بهار 1400
دوره 32، شماره 1 ، فروردین 1400
چکیده
بیشتررابطۀ سبکهای هویت با جهتگیری مذهبی در دانشجویان
دوره 32، شماره 1 ، فروردین 1400، صفحه 1-22
چکیده
هدف پژوهش حاضر، پیشبینی جهتگیری مذهبی براساس سبکهای هویت در دانشجویان است. برای دستیابی به این هدف، 150 دانشجوی کارشناسی دانشگاه کاشان با میانگین سنی 86/21 سال و انحراف استاندارد 24/2سال به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. آنان به پرسشنامهای شامل سیاهۀ سبکهای هویت (ISI-G6) (Berzonsky, 1992) و مقیاس جهتگیری مذهبی (Allport and Ross, 1967) پاسخ ... بیشترمطالعۀ تحولات نقشی و شادزیستی زنان روستایی
دوره 32، شماره 1 ، فروردین 1400، صفحه 23-58
چکیده
شادی و شادزیستی از معیارهای مهم توسعۀ اجتماعی و فرهنگی یک کشور و نشاندهندۀ سلامت جسمی و روحی اعضای جامعه بهویژه زنان است. بخشی از شادی زنان در پرتو ایفای نقشهای متعدد آنها در عرصۀ زندگی خانوادگی و اجتماعی تجلی مییابد. پژوهش حاضر تحولات نقشهای خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی زنان روستای دهستان جوشق را مطالعه ... بیشترتحلیل مشارکت اجتماعی دانشگاهها در جامعه؛ با تأکید بر انتظارات جامعۀ محلی
دوره 32، شماره 1 ، فروردین 1400، صفحه 59-82
چکیده
تحلیل مشارکت اجتماعی دانشگاه، هدف اصلی پژوهش حاضر بود. برای این منظور از دیدگاه روششناسی از راهبرد دادهبنیاد استفاده شد. قلمرو مطالعه استان و دانشگاه سمنان است. نمونۀ آماری شامل دو گروه ذینفعان داخلی دانشگاه (ازجمله کارکنان، معاونان و اعضای هیئتعلمی دانشگاه) و ذینفعان خارجی دانشگاه (ازجمله مدیران و کارشناسان سازمانهای ... بیشترتحلیل تطبیقی - فازی شرایط علی و بسترهای نهادی - اجتماعی رقابتپذیری بین کشورهای نوظهور اقتصادی
دوره 32، شماره 1 ، فروردین 1400، صفحه 83-106
چکیده
رقابت بهمنزلۀ یکی از اشکال تعامل اجتماعی که بین طیف تضاد - همکاری قرار دارد، زمانی به کنش مفید و سازندۀ اجتماعی تبدیل میشود که خصلت همکارانه داشته باشد. شکلگیری رقابت مفید، مؤثر و مبتنی بر همکاری در جامعه، به شرایط و زمینههای مساعد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و حقوقی منوط است. در این مقاله با استفاده از روش کیفی – تطبیقی، ... بیشترمطالعۀ کیفی برساخت هویت بدنی نوجوانان؛ دختران دبیرستانی شهرستان بروجرد1
دوره 32، شماره 1 ، فروردین 1400، صفحه 107-134
چکیده
پژوهش حاضر به مطالعۀ کیفی برساخت هویت بدنی دختران نوجوان با تأثیرگرفتن از تصویر بدنی، تجربیات و رویدادهای بدنی آنها در شهر بروجرد میپردازد. دادههای این مطالعه ازطریق مصاحبۀ نیمهساختیافته گردآوری و از روش نظریۀ مبنایی برای تحلیل آنها استفاده شده است. به کمک روش نمونهگیری نظری و هدفمند با 30 نفر از دختران دبیرستانی ... بیشتردرک و فهم پدیدۀ کولبری در شهرستان بانه
دوره 32، شماره 1 ، فروردین 1400، صفحه 135-154
چکیده
هدف این مطالعه، درک و تفسیر مردم از پدیدۀ کولبری در شهرستان بانه و رویکرد آن کیفی است. دادهها ازطریق مصاحبۀ نیمساختاریافته و عمیق گردآوری شدهاند. با کمک روش نمونهگیری هدفمند با 27 نفر از مطلعان کلیدی مصاحبه شد تا اشباع نظری حاصل شود؛ درنهایت، دادهها با روش نظریۀ زمینهای تحلیل و در قالب 34 مفهوم اساسی و 7 مقولۀ عمده (اقتصاد ... بیشتربررسی رابطۀ میزان دموکراسی و احساس شادمانی؛ مطالعۀ مقطعی - ملی
دوره 32، شماره 1 ، فروردین 1400، صفحه 155-168